Irudi tonto bat

Captura de pantalla 2017-02-02 a las 12.15.02.png

Sare sozialetan, @perutzio izenez ezaguna den txiolari batek argitaratu zuen, Asensio ingurumen diputatuaren argazkia lau zatitan erakusten duen irudia, eta neronek irudia bertxiotu nuen, hura urteko txiorik onena zela esanez. Ez nuen esan nahi orain arteko txiorik onena, esan nahi nuen, argi eta garbi, aurten ez zela txio hobeagorik argitaratuko, eta oso garbi daukat ez dela izango. Irudi tontoa dirudi @perutzio-rena, baina ezin irudi adierazgarriagoa da, erakusten duelako zer den gaur egun, 78ko konstituzioaz geroztik 39 urte pasa diren honetan, geure klase politikoa.

Irudiak, Asensio erakusten du, lehen esan dudan bezala, errauskailua izango omen den obren esleipenarako dokumentoa sinatzen. Bitxia da, hasteko, nola bilakatu den, ingurumen diputatua, errauskailuaren aldeko lobbyaren aurkpegi nagusi. Ze, izatekotan, izan zitekeen industria diputatua, errauskailuak zerbaitekin lotura badauka, hain zuzen eraikuntzarekin delako. Baina ez, garaion erakusgarri gisa, ingurumen diputatua da, hain zuzen ingurumena milaka porlan tonen azpian ezkutatu (zapaldu) nahi duen ekimenaren aurpegia. Nolabait esan, eta konparazioak gorrotagarriak diren arren, komisaldegi bati Mahatma Gandhi zentroa esatea bezala da. Baina beno, ez dezadan ideiarik eman, dena baitago, zinismoaren karrera honetan, asmatzeke. Izan ere, eta txosten zientifiko guzti-guztiek diotenez, errauskailua, (ez hau, baizik eta errausketaren ideia bera, errausketaren printzipio infamea bera), krimen planetario bat besterik ez da, ingurumena dinamitatzea.

Erakusten du (irudiak), baita ere, irribarre bat. Esango duzue: eta zer? Zer da ba, irribarre bat, humanoongan guztiz komuna den poz adierazpen bat ez bada? Bo, argazkigintzan jarduteak eman didan esperientziatik esan diezazueket, ez dela, berez, ahoa poza adieratzen duena, baizik eta aurpegia bere osotasunean, aurpegiko gihar guztiak, eta, zehazkiago, begirada. Argazki sesio orotan esaten dudan gauza bat da, ez dagoela fortzatua den barrea baina gauza faltsu eta inkietanteagorik. Barre egiten dugunean, aurpegiarekin egiten dugu imintzio, gorputzak behartzen gaituelako horretara. Barrea erreakzio bat da, ez da nahita egiten den zerbait; zintz egitea edo aharrausi egitea bezala, atera egiten da; ordea, barrea imitatzen dugunean, ez dugu aurpegiaren osotasuna erabiltzen, nahiz eta hura antzezten badiren aktore onak (eta oso kaxkarrak), eta ahoarekin keinua egin arren, aurpegiaren gainerako guztia hilda uzten dugu, geldirik, bere berezko seriotasunean, ahoaren keinuari entzungor, eta orduan barre faltua ateratzen zaigu, oso karnetekoa: “¡Sonríe al pajaritooooo!”. Ba horixe.

Egia ez den zerbait adierazi nahi duenak egiten du barre gogorik gabe, ezkutuan dabilenak, munduari bere egoera ezkutatu nahi dionak. Askotan, hipokrisia arrunta da, aizu, besterik gabe, kamera aurrean jartzen gara eta petardo agertu nahi ez izanagatik, ba, eskuzabaltasunez, barre egiten dugu, inork ez dezan pentsa amargaturik gaudenik. Argazkilari bezala, oso kontrakoa naiz ni, askoz ere interesgarriagoa delako jendea den bezala, edo, hobe, dagoen bezala ager dadin. Eta, normalean, serio gaude. Bizitzak nahikoa pisua dauka, arazo nahikotxo daukagu: ez daukagu etengabe barrez aritzeko, ez gogorik, ez nezesidaderik. Politikarien kasuan, barreak oso bestelako konponenteak ditu, politikaria delako etengabe esaten duenaren kontra jarduten duen tipo bat, eta kasu honetan, noski, ez naiz errauskailuaren kontra aritu ziren politikariez ari, argi eta garbi esanda ezker abertzaleko politikariez, zeinek, jakina baita, eraso gupidagabea jaso behar izan zuten esaten zuten horixe bera egiteagatik.

Asensioren kasua, bestetik, partikularra da, beste politikari askok ez bezala, hark film kaskarretako pertsonaia estereotipatuen irribarre faltsua daukalako, esajeratuki faltsua, ikuslerik inuzenteenak ere sinetsiko ez lukeena. Hitz batean esateko: barre faltsua adieratzen duen barre faltsu bat da, tautologia baimentzen badidazue. Barrea kontrakzio bat da, bekainek beherantz egiten dute , begiak isten ditugu, eta ahoa irekitzen dugu, baina bakarrik goiko ezpaina, eta, beraz, goiko hortzak dira ageri direnak. Amateur baten irribarre faltsua, beraz, izan ohi da, begiak isten ez dituena, eta hortz guztiak erakusten dituena, dentistarenean balego bezala. Egidazue kaso: azpiko hortzak ageri direnean: malo.

Bitxiena da guztiok dakigula, jakintza emozional eta gestual berezkoa dauzkagulako, nola antzezten den barre faltsu bat. Nire 9 urte seme-alabek badakite egiten, egiten dute. Txantxetan egiten dugu askotan. Eta, beraz, argazkirako nahita barre egitean, barre antzeztu hori hobetzen saiatzen gara. Ez da, ordea, Asensioren kausa. Hain da baldarra, hain dago bere emozioetartik at, ez dela ohartzen sinadura hori ez dela jolas bat, ez dela txantxa bat, ondorio larriak dauzkan sinadura bat baizik.

Horixe da, hain zuzen, @pertutziok abilidade handiz ikusi zuena, aurrekaririk gabeko irribarre antzeztua, zizikoa, beste irribarre logratuagoen ordezkari zinezko gisa. Asensiok, irribarre horrekin, Tio Gilitoren poz inanimatu eta mortuarekin, errauskailuaren asmo guztiz burakratikoak erakusten ditu, pertsonen ongizatearen eta osasunarekin inolako harremanik ez daukana; ez kontra dagoelako, ojo (nahiagoko luke halako pelotazo bat ingurugirioa erasotu gabe egin, nola ez!), baina, erasotzekotan, ezinbestekoa da, nolabait, emozioak kajafuertean gordetzea, besteak existituko ez balira jokatzea, pentsatzea: gehiegi daukat irabazteko, ez nadin sensiblekerian galdu, ez dezadan sentitu, izan nadin errauskailua izango den hormigoi gotorra bezalakoa, eta, kamerak agertzean, ahalegindu nadin justu kontrakoa erakusten. Eta aurrera. Gero etorriko dira angulak, ahalegin emozional mastodontiko hau ahanzten laguntzeko.

Advertisements

Utzi erantzun bat

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Aldatu )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Aldatu )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Aldatu )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Aldatu )

Connecting to %s